Gargantuan, bellissimo lavoro pubblicato dagli Amplifier il 04 aprile
Bellissimi i due vinili colorati e la cover interna in stile spaziale, che rappresenta (si direbbe) i due componenti della band accanto al proprio strumento, uno space-king kong alla chitarra e un astronauta in tuta spaziale alla batteria, bello ed essenziale l'hartwork di copertina, di ottima fattura, che ricalca quello del CD.
L'album in questo formato contiene tre tracce addizionali (che portano quindi il totale a 12) le seguenti:
- "Evolution" un tripudio di sintetizzatori distorti su assolo di chitarra e una batteria profonda e intensa. Breve ma apre alla grande il disco.
- "Spock's Harp" breve con i suoi giochi di piano e chitarra in stile giapponese e un soffuso pink noise di sottofondo, che si chiude mentre si apre il successivo brano.
- "Gargantuan (Pt. 2)" ancora grande ricercatezza nei suoni che tessono un tappeto continuo per tutta la durata del brano, chitarre distorte con un eco quasi spettrale. La batteria che scandisce il brano con profondi giochi di tom. Un sound quasi inquietante che si apre sul finale con una ritmica piu' incalzante e coinvolgente.
Con l'occasione ho riascoltato tutte le tracce su vinile, suono davvero davvero eccelente.
Di seguito riporto quando gia' pubblicato per la versione CD, che confermo dopo questo ulteriore ascolto, stavolta pero' con il grande fascino del Vinile:
Gargantuan, bellissimo lavoro appena pubblicato dagli Amplifier (il 04 aprile), band fondata nel 1999 a Manchester, UK, che costruisce con questo ultimo album uno Space rock estremamente moderno e originale con bellissimi testi, pattern basso batteria mai scontati, un utilizzo raffinato della distorsione sonora che alza un muro di rumore controllato che adorna le bellissime composizioni e le melodie ai sintetizzatori. Bella, davvero bella, la voce di Sel Balamir in tutti i brani, concreta e precisa, solida e perfettamente centrata nel contesto, uno strumento musicale al servizio dei brani.
Grandissimo lavoro di Sel Balamir (voce, chitarra e basso) e Matt Brobin (batteria) , consigliato a tutti quelli che amano la musica.
Ed ora per chi e' interessato la mia Track by Track. Circa 59 minuti per 9 tracce:
- "Gateway", esattamente come dice il testo e' "Like riding an earthquake" la cassa di Matt qui la fa da padrona, grande atmosfera epica e sintetizzatori che disegnano una melodia coinvolgente. Si chiude con un bell'accordo di chitarra e voci "radio stile" in sottofondo.
- "Invader", Anche uscito in video in anteprima, il muro di suoni parte fin da subito "Like a space invader in your soul", bellissimo il lento pattern di chitarre distorte e sintetizzatore che disegna un loop ipnotizzante che rimane isolato a chiudere il brano nei momenti finali.
- "Blackhole", gran lavoro di Matt ai tom in apertura del brano su un giro di sintetizzatori, poi il pezzo si dirige verso una atmosfera di costante sospensione ritmica mentre la voce di Sel si fa leggera e sottile, si duplica con un interessante cantato in due diverse tonalita', "Into a Black Hole Release your light", bellissimo viaggio "in the Blackholе Turning in (our) mind"
- "King Kong", parte subito con un ritmo deciso e distorsori, voce radio style, e sembra di sentire arrivare King Kong mentre "I tamburi echeggiano lungo la linea della giungla". Qui la voce di Sel si fa piu' ironica e decisa. Bellissimo pezzo, che si muove fra una ritmica decisa e coinvolgente, giri di synth a volte inquietanti, un gran lavoro di Matt sul finale, pezzo molto prog a mio avviso in questa fase e quando accelera per poi interrompersi all'improvviso. Bello Bello Bello.
- "Pyramid", un pezzo che ti porta a guardare le cose "at the top of the Pyramid scheme", un'aria orientaleggiante pervade il brano con la batteria tambureggiante e synth e chitarre che emulano antiche trombe e flauti. Pezzo epico, in cui la voce di Sel si trasforma ancora una volta, si fa più bassa e decisa, a farci capire che lui non solo canta ma interpreta.
Uno dei brani che preferisco, Top la chiusura sincopata nella quale i due si divertono in una bellissima sessione strumentale, una grande Jam prog del ventunesimo secolo e mentre le chitarre stridono parte "Entity"
- "Entity", un bellissimo pezzo strumentale di un prog rock decisamente innovativo, sempre effetto Jam, un intreccio di chitarra e batteria davvero complesso quanto coinvolgente, si inseguono e quasi si sfidano, ma vince solo la musica, con un finale che ricorda storiche cavalcate hard rock che immette e continua col ritorno del cantato in Guilty Pleasure
- "Guilty Pleasure", trovo bellissimo qui il passaggio "Too much pressure - Could break a mountain in half - In two directions - I'm running - From the future and the past" e qui trovo molto Heavy Prog, sempre in chiave moderna. Altro pezzo di punta dell'album a mio avviso. Epico.
- "Cross Dissolve" si apre con un arpeggio di chitarra e ritmo sincopato di batteria che perdura per l'intera durata del brano, con variazioni nel finale ma mantenendo un'atmosfera sospesa che si adatta al titolo del brano, qui vince la melodia e il testo, bello il passaggio "Cross dissolve, Every face, That you love, That you hate, Cross dissolve, Each embrace, That time, Will erase"
- "Long Road" inizia con un delicato echeggiare di suoni che sembrano campane eoliche scosse da un vento leggero... poi entra una base ritmica elettronica e il pezzo si apre e cresce lentamente fino ad un ampio finale emozionante con bellissimi cori femminili, e bellissimo anche il testo "And if we walk side by side, With the storm as our guide, Because time, well it's short, And it's written in the code, Of the long long road"
[English translation]
Gargantuan, a beautiful work published by Amplifier on April 4
Notes on the Vinyl version.
The two colored vinyls and the inner cover in space style are beautiful, representing (it seems) the two members of the band next to their instrument, a space-king kong on the guitar and an astronaut in a space suit on the drums, the cover artwork is beautiful and essential, well made, and follows that of the CD.
The album in this format contains three additional tracks (which therefore bring the total to 12) the following:
- "Evolution" a triumph of distorted synthesizers on a guitar solo and a deep and intense drum. Short but opens the album in a big way.
- "Spock's Harp" short with its Japanese-style piano and guitar games and a soft pink noise in the background, which closes while the next track opens.
- "Gargantuan (Pt. 2)" still great refinement in the sounds that weave a continuous carpet for the entire duration of the song, distorted guitars with an almost spectral echo. The drums that punctuate the song with deep tom games. An almost disturbing sound that opens at the end with a more pressing and engaging rhythm.
On this occasion I listened again to all the tracks on vinyl, the sound is really really excellent.
Below I report what has already been published for the CD version, which I confirm after this further listening, this time however with the great charm of Vinyl:
Gargantuan, beautiful work just published by Amplifier (on April 4th), a band founded in 1999 in Manchester, UK, which builds with this latest album an extremely modern and original Space rock with beautiful lyrics, never predictable bass drum patterns, a refined use of sound distortion that raises a wall of controlled noise that adorns the beautiful compositions and synthesizer melodies. Beautiful, really beautiful, Sel Balamir's voice in all the songs, concrete and precise, solid and perfectly centered in the context, a musical instrument at the service of the songs.
Great work by Sel Balamir (vocals, guitar and bass) and Matt Brobin (drums), recommended to all those who love music.
And now for those who are interested my Track by Track. About 59 minutes for 9 tracks:
- "Gateway", exactly as the lyrics say, it's "Like riding an earthquake" Matt's kick drum is the master here, great epic atmosphere and synthesizers that draw an engaging melody. It ends with a beautiful guitar chord and "radio style" voices in the background.
- "Invader", Also released in video preview, the wall of sounds starts right away "Like a space invader in your soul", beautiful the slow pattern of distorted guitars and synthesizer that draws a hypnotic loop that remains isolated to close the song in the final moments.
- "Blackhole", great work by Matt on the toms at the beginning of the song on a synthesizer loop, then the piece heads towards an atmosphere of constant rhythmic suspension while Sel's voice becomes light and thin, it doubles with an interesting singing in two different tonalities, "Into a Black Hole Release your light", beautiful journey "in the Blackholе Turning in (our) mind"
- "King Kong", it starts immediately with a strong rhythm and distortions, radio style voice, and it seems to hear King Kong arriving while "The drums echo along the jungle line". Here Sel's voice becomes more ironic and decisive. Beautiful piece, which moves between a strong and engaging rhythm, synth loops that are sometimes disturbing, a great work by Matt at the end, a very prog piece in my opinion in this phase and when it accelerates and then suddenly stops. Beautiful Beautiful Beautiful.
- "Pyramid", a piece that takes you to look at things "at the top of the Pyramid scheme", an oriental air pervades the song with the drumming drums and synths and guitars that emulate ancient trumpets and flutes. Epic piece, in which Sel's voice transforms once again, becomes lower and more determined, to make us understand that he does not only sing but interprets. One of my favorite songs, Top the syncopated closing in which the two have fun in a beautiful instrumental session, a great Jam prog of the twenty-first century and while the guitars screech "Entity" starts
- "Entity", a beautiful instrumental piece of a decidedly innovative prog rock, always Jam effect, a really complex and engaging intertwining of guitar and drums, they chase each other and almost challenge each other, but only the music wins, with a finale that recalls historic hard rock rides that introduces and continues with the return of the singing in Guilty Pleasure
- "Guilty Pleasure", I find the passage "Too much pressure - Could break a mountain in half - In two directions - I'm running - From the future and the past" beautiful here and here I find a lot of Heavy Prog, always in a modern key. Another top piece of the album in my opinion. Epic.
- "Cross Dissolve" opens with a guitar arpeggio and syncopated drum rhythm that lasts for the entire duration of the song, with variations in the finale but maintaining a suspended atmosphere that fits the title of the song, here the melody and the lyrics win, beautiful passage "Cross dissolve, Every face, That you love, That you hate, Cross dissolve, Each embrace, That time, Will erase"
- "Long Road" begins with a delicate echo of sounds that seem like wind bells shaken by a light wind... then an electronic rhythmic base enters and the piece opens and slowly grows to a wide emotional finale with beautiful female choirs, and also beautiful lyrics "And if we walk side by side, With the storm as our guide, Because time, well it's short, And it's written in the code, Of the long long road"