[English translation below]
"Larks' Tongues in Aspic" quinto album, uscito nel 1973, dei leggendari King Crimson, uno dei migliori album progressive di tutti i tempi. Questa è la versione Steven Wilson remix con un LP addizionale con i mix di David Singleton.
Robert Fripp, unico reduce della line up precedente porta a bordo il batterista degli Yes Bill Bruford e di lì a poco si unì anche il bassista-cantante John Wetton, quest'ultimo portò con sé il paroliere Richard Palmer-James, membro fondatore dei Supertramp, che rimase autore dei testi dei King Crimson per tre album, a completare la line up si aggiunsero il percussionista Jamie Muir ed il violinista/violista David Cross, a febbraio 1973 il nuovo quintetto entrò in studio e dopo un mese usci' l'album.
46 minuti circa, sei trace, tre per lato, per comporre un disco... sontuoso, fatto di improvvisazioni collettive, ballate, armonie su arpeggi di chitarra elettrica e violino, magistrali soli di chitarra elettrica, un po di sound King Crimson delle origini con Exiles, la chitarra distorta di Fripp, ma anche con "The Talking Drum", jam con percussioni etniche (da qui il titolo), chiasso di suoni stridenti, trombette da bicicletta suonate direttamente con la bocca, momenti violenti a passaggi più lievi, progressioni armoniche dense di inquietudine.
"In Larks' Tongues in Aspic, part two" va citata come pezzo emblematico a mio avviso di questa fase dei King Crimson, riproposto in concerto anche da successive line up della band negli anni 80 e 90 e avra' delle "part III" e "part IV" in seguito (nell'84 e 2000) quindi un brano che ricorre e percorre la evoluzione della band stessa.
Un album complesso e non facile da digerire per tutti ma di una qualità di esecuzione estrema che lo rende un capolavoro, un riferimento del progressive rock degli anni settanta e non solo.
Alcune note a margine:
Nel disco compare un parlato registrato in casa da Bill Bruford da un programma radio scelto a caso.
Il titolo dell'album fu ideato da Jamie Muir, eccentrico percussionista, interpellato sulla natura della musica che stava suonando con i King Crimson. In italiano significa: "lingue d'allodola in gelatina", per indicare ... "qualcosa di delicato ed etereo immerso in un elemento denso e corposo", una sorta di unione tra Yin e Yang che, secondo Fripp, "simboleggiava efficacemente anche l'idea dell'incarnazione dell'anima al momento del concepimento".
[English translation]
"Larks' Tongues in Aspic" fifth album, released in 1973, by the legendary King Crimson, one of the best progressive albums of all time. This is the Steven Wilson remix with an additional album with David Singleton mixes.
Robert Fripp, the only survivor of the previous line up, brings on board the Yes drummer Bill Bruford and shortly thereafter also the bassist-singer John Wetton, the latter brought with him the lyricist Richard Palmer-James, founding member of Supertramp, who remained the author of the lyrics of King Crimson for three albums, to complete the line up were added the percussionist Jamie Muir and the violinist/violist David Cross, in February 1973 the new quintet entered the studio and after a month the album was released.
About 46 minutes, six tracks, three per side, to compose a sumptuous album, made of collective improvisations, ballads, harmonies on electric guitar and violin arpeggios, masterful electric guitar solos, a bit of the original King Crimson sound with Exiles, Fripp's distorted guitar, but also with "The Talking Drum", jams with ethnic percussion (hence the title), a racket of strident sounds, bicycle horns played directly with the mouth, violent moments with softer passages, harmonic progressions full of disquiet.
"In Larks' Tongues in Aspic, part two" should be mentioned as an emblematic piece in my opinion of this phase of King Crimson, re-proposed in concert also by successive lineups of the band in the 80s and 90s and will have "part III" and "part IV" later (in '84 and 2000) therefore a piece that recurs and runs through the evolution of the band itself.
A complex album and not easy to digest for everyone but of an extreme quality of execution that makes it a masterpiece, a reference of the progressive rock of the seventies and beyond.
A few notes in the margin:
The album features a speech recorded at home by Bill Bruford from a randomly chosen radio program.
The title of the album was thought up by Jamie Muir, an eccentric percussionist, questioned about the nature of the music he was playing with King Crimson. In Italian it means: "larks' tongues in jelly", to indicate ... "something delicate and ethereal immersed in a dense and full-bodied element", a sort of union between Yin and Yang which, according to Fripp, "also effectively symbolized the idea of the incarnation of the soul at the moment of conception".